POLITYKA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH W KANCELARII
Adw. Łukasz Doliński w ramach PROGRAMU SZKOLENIOWEGO MISJA ADWOKAT
POSTANOWIENIA WSTĘPNE
- Adwokat Łukasz Doliński, prowadzi kancelarię adwokacką w formie jednoosobowej działalności gospodarczej;
- Adwokat prowadzi działalność zgodnie z zasadami etyki oraz regulacjami prawnymi, w tym w szczególności z poszanowaniem prawa do prywatności osób fizycznych, ich dóbr osobistych oraz z uwzględnieniem prawa ochrony danych osobowych;
- Niniejsza Polityka ochrony danych osobowych, dalej: „Polityka”, zapewnia zgodność działalności Adwokata z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.Urz. UE L 119, s. 1), dalej: „RODO”, jak również innych przepisów prawa dotyczących ochrony danych osobowych;
- Adwokat świadczy usługi pomocy prawnej zgodnie z Ustawą o Adwokaturze z 1982 r. oraz usługi szkoleniowe w ramach programu MISJA ADWOKAT;
- Polityka dotyczy ochrony danych osób uczestniczących w programie szkoleniowym MISJA ADWOKAT.
- 1 Klauzula informacyjna dla uczestników programu szkoleniowego MISJA ADWOKAT
- Administratorem Danych Osobowych jest: Adwokat Łukasz Doliński prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Kancelaria Adwokacka adw. Łukasz Doliński ul. Popiełuszki 17/107, 37-450 Stalowa Wola, NIP 8652398257, email: lukasz@adwokatdolinski.pl. Z administratorem w sprawach danych osobowych można kontaktować się mailowo/pisemnie na ww. adresy.
- Podanie Państwa danych w tym adresu e-mail jest dobrowolne jednak odmowa uniemożliwi skorzystanie z oferty i przesłanie materiałów szkoleniowych.
- Cele, podstawy prawne oraz terminy przetwarzania danych osobowych:
-w celu przesłania bezpłatnych materiałów szkoleniowych na podstawie zgody art. 6 ust 1 lit. a) RODO – do czasu wycofania zgody;
-w celu przesłania informacji handlowej o nowych materiałach szkoleniowych, webinariach, promocjach, ofercie szkoleniowej itp. -na podstawie zgody art. 6 ust 1 lit. a) RODO – do czasu wycofania zgody;
-podjęcia czynności przed zawarciem umowy lub w celu prawidłowego wykonania umowy art. 6 ust. 1 lit. B) RODO – do czasu wykonaniu umowy oraz przez okres przedawnienia;
-wypełnienia obowiązku prawnego art. 6 ust. 1 lit c) RODO – maksymalnie przez 5 lat.
- W przypadku działań marketingowych – do czasu rezygnacji z otrzymywania informacji handlowych Administratora lub wycofania zgody na wykorzystanie telekomunikacyjnego urządzenia końcowego w celach marketingowych albo do czasu wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych w celach marketingowych;
- Dane nie podlegają profilowaniu i nie są przekazywane poza EOG;
- Twoje dane osobowe są przetwarzane przez Administratora, jego pracowników i współpracowników, a także podmioty, które na podstawie umowy z Administratorem świadczą na jego rzecz usługi na podstawie stosownych umów przetwarzania danych osobowych; Jeżeli czas przechowywania Twoich danych osobowych wynika z bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa, przechowujemy Twoje dane przez okres określony w tych przepisach.
- Zgodnie z RODO w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych przysługują Ci następujące prawa:
- prawo do wycofania zgody (art. 7 ust. RODO);
- prawo dostępu do swoich danych osobowych (art. 15 RODO);
- prawo do żądania sprostowania swoich danych osobowych (art. 16 RODO);
- prawo do żądania usunięcia swoich danych osobowych (art. 17 RODO);
- prawo do żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych (art. 18 RODO);
- prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. prawo do otrzymania od nas Twoich danych osobowych w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie informatycznym nadającym się do odczytu maszynowego; możesz przesłać te dane innemu administratorowi danych lub zażądać, abyśmy przesłali Twoje dane innemu administratorowi, jednakże zrobimy to tylko wtedy, gdy taka czynność będzie technicznie możliwa (art. 20 RODO);
- prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych na podstawie naszego prawnie uzasadnionego interesu, który nie jest nadrzędny wobec Twojego interesu lub Twoich praw i wolności, oraz prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych na potrzeby marketingu bezpośredniego (art. 21 RODO).
- Aby skorzystać z wyżej wymienionych praw, prosimy o kontakt za pośrednictwem poczty elektronicznej: lukasz@adwokatdolinski.pl lub na adres Kancelaria Adwokacka adw. Łukasz Doliński ul. Popiełuszki 17/107, 37-450 Stalowa Wola.
- Przysługuje Ci również prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (art. 77 RODO).
- 2 Polityka reguluje ponadto
- a) zasady przetwarzania danych osobowych w Kancelarii;
- b) bezpieczeństwo przetwarzania danych osobowych w Kancelarii;
- c) procedury związane z naruszeniem ochrony danych osobowych w Kancelarii;
- d) zasady odpowiedzialności za wykonanie i naruszenie Polityki;
- e) sposób uwzględniania tajemnicy adwokackiej przy przetwarzaniu danych osobowych w Kancelarii.
- Politykę stosuje się do wszelkich czynności związanych z przetwarzaniem danych osobowych w Kancelarii, w tym w szczególności do przetwarzania danych osobowych:
- a) uzyskanych w związku ze świadczeniem pomocy prawnej przez Adwokatów;
- b) osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę przez Adwokatów;
- c) osób, z którymi Adwokaci współpracują na podstawie umów cywilnoprawnych;
- d) aplikantów adwokackich, praktykantów, studentów stażystów.
- Politykę stosuję się niezależnie od tego, czy w związku z przetwarzaniem danych osobowych Adwokat pełni funkcję administratora, podmiotu przetwarzającego czy odbiorcy danych.
- 3 Zasady przetwarzania danych osobowych
- Dane osobowe w Kancelarii są przetwarzane zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi, Polityką, Instrukcją oraz innymi aktami wewnętrznymi obowiązującymi w Kancelarii.
- Dane osobowe w Kancelarii są:
- a) przetwarzane zgodnie z prawem, rzetelnie i w sposób przejrzysty dla osoby, której dane dotyczą („zgodność z prawem, rzetelność i przejrzystość”);
- b) zbierane w konkretnych, wyraźnych i prawnie uzasadnionych celach i nieprzetwarzane dalej w sposób niezgodny z tymi celami („ograniczenie celu”).
- c) adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego, co niezbędne do celów, w których są przetwarzane („minimalizacja danych”).
- d) prawidłowe i w razie potrzeby uaktualniane; należy podjąć wszelkie rozsądne działania, aby dane osobowe, które są nieprawidłowe w świetle celów ich przetwarzania, zostały niezwłocznie usunięte lub sprostowane („prawidłowość”).
- e) przechowywane w formie umożliwiającej identyfikację osoby, której dane dotyczą, przez okres nie dłuższy, niż jest to niezbędne do celów, w których dane te są przetwarzane („ograniczenie przechowywania”).
- f) przetwarzane w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo danych osobowych, w tym ochronę przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniem oraz przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem, za pomocą odpowiednich środków technicznych lub organizacyjnych („integralność i poufność”).
- Jeżeli przetwarzane w Kancelarii dane osobowe osoby, której dane dotyczą, zbierane są od tej osoby, Adwokat realizuje wobec niej obowiązek informacyjny w zakresie określonym w art. 13 RODO.
- Jeżeli przetwarzanych w Kancelarii danych osobowych nie pozyskano od osoby, której dane dotyczą, Adwokat realizuje wobec tej osoby obowiązek informacyjny w zakresie określonym w art. 14 RODO, chyba że dane osobowe muszą pozostać poufne zgodnie z obowiązkiem zachowania tajemnicy adwokackiej.
- Jeżeli w związku z przetwarzaniem danych osobowych w Kancelarii osoba, które dane dotyczą, zgłasza zamiar realizacji któregokolwiek prawa lub wolności przewidzianego w RODO, Adwokaci podejmują decyzję co do uwzględnienia tego żądania, mając na uwadze Rozporządzenie RODO i inne obowiązujące przepisy prawa, jak również zasady etyki adwokackiej. Jeżeli żądanie zostanie zgłoszone innej osobie niż Adwokat, wówczas osoba ta niezwłocznie przekazuje je Adwokatowi.
- Adwokaci prowadzą rejestr, w którym ujawniane są wszystkie czynności przetwarzania danych osobowych dokonywane w Kancelarii.
- Adwokat może powierzyć przetwarzanie danych osobowych podmiotowi niedziałającemu w ramach Kancelarii, o ile nie sprzeciwiają się temu obowiązujące przepisy prawa lub zasady etyki adwokackiej. W takim przypadku Adwokat zawiera z podmiotem przetwarzającym umowę o powierzenie przetwarzania danych osobowych zgodnie z wymaganiami określonymi w art. 28 RODO. Do powierzenia przetwarzania danych osobowych nie jest uprawniona w Kancelarii inna osoba poza Adwokatem.
- Adwokat nie przekazuje danych osobowych przetwarzanych w Kancelarii do państw trzecich ani organizacji międzynarodowych w rozumieniu RODO.
- 4 Bezpieczeństwo przetwarzania danych osobowych
- Adwokat zapewnia środki organizacyjne i techniczne w celu skutecznej realizacji zasad ochrony danych osobowych oraz w celu nadania przetwarzaniu niezbędnych zabezpieczeń, tak by spełnić wymagania wynikające z RODO i z innych przepisów prawa oraz chronić prawa i wolności osób, których dane dotyczą. Stosowane zabezpieczenia ochrony danych osobowych odpowiadają możliwemu ryzyku naruszeniu praw osób, których dane dotyczą.
- Adwokat zapewnia minimalizację przetwarzanych danych osobowych, w szczególności poprzez:
- a) ograniczenie zakresu i ilości przetwarzanych danych osobowych w stopniu adekwatnym do celów przetwarzania.
- b) ograniczenie dostępności do danych osobowych wyłącznie do osób posiadających upoważnienie od Adwokata oraz zobowiązanych do zachowania poufności.
- c) ograniczenie miejsc, w których dokonywane są czynności przetwarzania danych osobowych.
- d) ograniczenie czasu przetwarzania danych osobowych wyłącznie do czasu wymaganego przepisami RODO oraz innymi przepisami prawa i zasadami etyki adwokackiej.
- Dane osobowe powinny być przetwarzane w siedzibie Kancelarii (tj. pod adresem ul. Popiełuszki 17/107, 37-450 Stalowa Wola) i to wyłącznie w pomieszczeniach, do których nie mają dostępu osoby nieupoważnione przez Adwokata do czynności przetwarzania danych osobowych.
- Przetwarzanie danych osobowych w formie elektronicznej dopuszczalne jest wyłącznie na przeznaczonych do tego komputerach administrowanych przez Kancelarię;
- 5 Procedury związane z naruszeniem ochrony danych osobowych
- Adwokat i wszystkie osoby przetwarzające dane osobowe na polecenie Adwokatów zobowiązują się podejmować wszelkie zgodne z prawem środki zaradcze, w tym w szczególności przestrzegać warunków określonych w Polityce, aby nie dopuścić do naruszenia ochrony danych osobowych.
- Przez naruszenie ochrony danych osobowych należy rozumieć naruszenie bezpieczeństwa prowadzące do przypadkowego lub niezgodnego z prawem zniszczenia, utracenia, zmodyfikowania, nieuprawnionego ujawnienia lub nieuprawnionego dostępu do danych osobowych przesyłanych, przechowywanych lub w inny sposób przetwarzanych.
- W przypadku wykrycia naruszenia ochrony danych osobowych, jak również w przypadku próby lub ryzyka takiego naruszenia, osoba przetwarzająca dane osobowe jest zobowiązana do natychmiastowego podjęcia niezbędnych działań zaradczych oraz do zawiadomienia Adwokatów, nie później niż w ciągu godziny od wykrycia naruszenia albo próby lub ryzyka takiego naruszenia.
- W przypadku naruszenia ochrony danych osobowych Adwokaci bez zbędnej zwłoki – w miarę możliwości, nie później niż w terminie 72 godzin po stwierdzeniu naruszenia – zgłasza je organowi nadzorczemu właściwemu, chyba że jest mało prawdopodobne, by naruszenie to skutkowało ryzykiem naruszenia praw lub wolności osób fizycznych.
- Jeżeli naruszenie ochrony danych osobowych może powodować wysokie ryzyko naruszenia praw lub wolności osób, których dane dotyczą, Adwokaci bez zbędnej zwłoki zawiadamiają osobę, której dane dotyczą, o takim naruszeniu, chyba że zachodzą okoliczności określone w art. 34 ust. 3 i 4 RODO lub w innych przepisach prawa.
- Adwokat prowadzi w formie pisemnej rejestr naruszeń ochrony danych osobowych, w którym szczegółowo opisuje:
- a) okoliczności naruszenia ochrony danych osobowych,
- b) skutki naruszenia ochrony danych osobowych,
- c) podjęte działania zaradcze.
- 6 Odpowiedzialność za wykonanie Polityki
- Adwokat ponosi odpowiedzialność za przetwarzane w Kancelarii dane osobowe oraz za wdrożenie i przestrzeganie Polityki w Kancelarii.
- Adwokat zapewnia, że osoby dokonujące czynności przetwarzania danych osobowych w Kancelarii:
- a) ukończyły szkolenie z zakresu ochrony danych osobowych uwzględniające stan prawny po wejściu w życie RODO;
- b) zostały pisemnie upoważnione do przetwarzania danych osobowych i dokonują tego wyłącznie na polecenie Adwokatów;
- c) pisemnie zobowiązały się do zachowania w tajemnicy przetwarzanych danych osobowych;
- d) pisemnie zobowiązały się do przestrzegania Polityki, RODO oraz innych przepisów prawa w zakresie ochrony danych osobowych.
- Adwokat udziela upoważnienia do przetwarzania danych osobowych wyłącznie aplikantom adwokackim, osobom zatrudnionym przez Adwokatów na podstawie umowy o pracę lub osobom, z którymi Adwokat zawarł pisemną umowę cywilnoprawną, stażystom, praktykantom.
- Adwokat, z własnej inicjatywy lub na wniosek osoby przetwarzającej dane osobowe, udziela jej porad, informacji, wskazówek, a także wiążących poleceń dotyczących ochrony danych osobowych, w tym niniejszej Polityki.
- Za naruszenie Polityki osoby przetwarzające dane osobowe mogą ponosić odpowiedzialność na zasadach określonych w odrębnych przepisach. W szczególności naruszenie Polityki może stanowić:
- a) przyczynę uzasadniającą wypowiedzenie umowy o pracę;
- b) ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych uzasadniające rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika;
- c) ważny powód wypowiedzenia umowy zlecenia lub umowy o świadczenie usług.
- Każda osoba dokonująca operacji przetwarzania danych osobowych może zgłaszać Adwokatowi propozycje optymalizacji systemu ochrony danych osobowych w Kancelarii, mając na względzie przede wszystkim ochronę praw i wolności osób, których dane dotyczą. Zgłoszone propozycje mogą w szczególności skutkować zmianą Polityki lub przeglądu, o którym mowa w § 7 ust. 4 poniżej.
- 7 Tajemnica adwokacka
- Dane osobowe, o których Adwokat dowiedział się w związku z udzielaniem pomocy prawnej, stanowią tajemnicę adwokacką.
- Przetwarzanie danych osobowych stanowiących tajemnicę adwokacką odbywa się z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 26 maja 1982 r. – Prawo o adwokaturze (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 2368 z późn.zm.) oraz Zbioru Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu (Kodeks Etyki Adwokackiej).
- 8 Postanowienia końcowe
- W sprawach nieuregulowanych w Polityce stosuje się Instrukcję oraz powszechnie obowiązujące przepisy prawa, w tym w szczególności przepisy RODO.
- Polityka została sporządzona w formie pisemnej w jednym egzemplarzu. Podpisany oryginał Polityki przechowywany jest w Kancelarii, natomiast jego skan jest udostępniony osobom upoważnionym przez Adwokatów na serwerze Kancelarii.
- Polityka wchodzi w życie z dniem 06 grudnia 2022 r.
- Polityka obowiązuje do czasu jej zmiany lub uchylenia. W razie potrzeby, nie rzadziej niż raz w ciągu sześciu miesięcy, Adwokat dokonuje przeglądu Polityki, uwzględniając w szczególności analizę skutków jej obowiązywania dla ochrony danych osobowych oraz ochrony praw i wolności osób, których dane dotyczą. Adwokat dokona zmiany Polityki w szczególności w przypadku, gdy zmianie ulegną obowiązujące regulacje prawne w zakresie ochrony danych osobowych.
Adw. Łukasz Doliński